אנסה לענות על השאלה תוך חלוקה לקבוצות הגיל השונות מהם מגיעים אלי פונים.

מבוגרים

כל אדם מתמודד לאורך חייו עם אתגרים שונים, לרוב במידה רבה של יצירתיות והסתגלות.
אולם יש תקופות שהבעיה קשה ומכבידה מידי, ואחרי שנוסו כל המשאבים, מקורות התמיכה והפטנטים הרגילים, האדם כבר שכח שפעם יכל לראות בבעיה אתגר.
טיפול באמצעות ביבליותרפיה בשילוב עם פסיכותרפיה יכול לסייע מאוד בהתמודדות עם מגוון של בעיות חיים:

– דכאון
– חרדה
– תחושת בדידותטיפול ביבליותרפי
– חוסר סיפוק
– חוסר בטחון
– קשיים בקשר
– קושי באינטימיות
– קשיים במציאת בן זוג
– קשיים במשפחה
– קשיים חברתיים
– קשיים בעבודהטיפול ביבליותרפי
– אכלנות כפייתית
– מחשבות אובססיביות
– התלבטות מקצועית
– אובדנים ואבל
– משברי חיים
– תחושת חוסר ערך
– טראומה
– העדר הנאה (אנהדוניה)
– שאלות של זהות וכיוון בחיים
– תחושת תקיעות, וכו'

השילוב בין ביבליותרפיה לפסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית מאפשר התאמה וגמישות בעבודה עם הפונה לטיפול. יהיו כאלה שיעדיפו לעבוד באמצעות כתיבה, יהיו שיעדיפו לעבוד באמצעות שיחה, ויהיו שיעדיפו לשלב בין השתיים במינונים שונים בתקופות שונות בטיפול.

מתבגרים

גיל ההתבגרות, כידוע, הוא גיל סוער במיוחד. מתבגרים נוטים לתנודות במצבי רוח, ולהטלת ספק או מרד בכל מה שהיה קרוב לליבם עד כה. הם שואלים שאלות של הגדרה וזהות ומחפשים את דרכם בקבוצת בני גילם. הכל מתערער ממש במקביל לשינוי הגופני הדרמטי שהם עוברים.
חלקם מעדיפים להתמודד עם השינויים בכוחות עצמם, וחלקם מוצאים הקלה רבה בפנייה לאיש מקצוע, מבוגר שאינו הוריהם (כלפיהם 'חייבים' כמובן להפגין עצמאות ומרד). דווקא בתקופה זו של שינוי וערעור המבנה הקיים טיפול יכול להיות מועיל במיוחד ומתאים.

הכתיבה היא כלי עבודה זמין וטבעי עבור מתבגרים לעיבוד רגשותיהם.
מתבגרים רבים נוהגים לכתוב יומנים או שירים, או חולמים להיות סופרים (שלא לדבר על כתיבה בפייסבוק ובאתרים שונים באינטרנט).
בטיפול ביבליותרפי משתמשים בנטייה הטבעית של מתבגרים להביע את עצמם בכתב, ותוך שימוש בטכניקות כתיבה שונות יכול המתבגר לעבד את המתחולל בעולמו הפנימי, לצד השיחה עם המטפל שלעיתים ישירה ומביכה מידי עבורו.

ילדים

ילד מבטא מצוקה בדרכים שונות:
– הפרעות התנהגותטיפול באמצעות ביבליותרפיה ופסיכותרפיה
– מופנמות וסגירות
– הרטבת לילה/ הרטבה ביום
– התלכלכות ו'בריחת' צואה (אנקופרזיס)
– קושי להירדם
– נטייה לבכות הרבה
– פחדים וחרדות
– קשיים בביה"ס
– קושי להתמודד עם לקויות למידה
– קושי להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז
– חוסר בטחון ודימוי עצמי נמוך
– קשיים בבית, וכו'

הביטוי החיצוני של המצוקה (הסימפטום) יכול להיות שונה מילד לילד ומתקופה לתקופה אצל אותו ילד, ויכולים להופיע כמה ביטויים בו זמנית.
כך או כך, בטיפול מנסים להבין מה הילד מבטא בהתנהגותו, מה הוא מנסה לספר באמצעות הסימפטום שלו, ומה מקור המצוקה שהוא מבטא.

עבודה באמצעות ביבליותרפיה טבעית ונגישה מאוד עבור ילדים, שכן ילדים כל הזמן מספרים סיפורים, יוצרים במשחקיהם עולם של פנטזיה, ומתמסרים לסיפורים מבלי להרגיש שהם מדברים על עצמם.

הורים

כאשר ילד עובר תהליך של שינוי בטיפול רגשי, הוא מערער במשהו את הסטטוס קוו המשפחתי, את שיווי המשקל העדין שהמשפחה השיגה במאמץ רב כאשר למדה לחיות עם הקשיים של הילד.
אמנם הקשיים של הילד ודאי כאבו להורים והכבידו על המשפחה, הרי מלכתחילה ההורים שלחו אותו לטיפול כדי שיעבור שינוי והתפתחות, ויחד עם זה פתאום נוצר חוסר איזון במערכת המשפחתית ולא אחת צצים מתחים בין ההורים או בין שאר חברי המשפחה. ההסתגלות לשינוי שהילד עובר בטיפול מצריכה מהמשפחה שינוי.
כמו צמח קטן שגדל ומתחזק בעציץ, ואז יש לפעמים להחליף את המיכל למיכל גדול יותר, להוסיף אדמה, לדשן – כך גם המשפחה של הילד בטיפול צריכה לעיתים להשתנות בהתאם להתפתחותו ולהתאים את עצמה.
לשם כך מיועדת הדרכת ההורים. במקביל לטיפול בילד המטפל נפגש עם ההורים וביחד מנסים לעכל את השינוי שהילד עובר, מה הוא צריך, ומה דרוש להורים כדי להנות מהתפתחות מבורכת זו.

מתי פונים לטיפול?

לעיתים אדם פונה לטיפול גם כאשר כלפי חוץ לכאורה הכל בסדר, אבל בפנים הוא מרגיש שאינו חי את חייו כפי שבאמת היה רוצה.
לעיתים אדם מרגיש שאין לו אופק, ששמחת החיים, חדוות הגילוי החיות והיצירה אבדו לו, ומשהו נעצר בצמיחה הפנימית אצלו. הוא מוצא עצמו תקוע במבוי סתום.

לשם אילוסטרציה הנה קטע מהיצירה הקלאסית של א. א. מילן

פו הדוב

טיפול באמצעות ביבליותרפיה ופסיכותרפיה– רצונך לומר, שלעולם לא אחלץ מכאן? שאל פו.
– רצוני לומר – השיב השפן – כיוון שכבר הגעת עד כאן, מוטב שתמשיך עד הסוף.
כריסטוף רובין הניד בראשו ואמר:
– אם כן, אין לנו ברירה אחרת אלא לחכות עד ששוב תרזה.
– כמה עלינו לחכות עד שארזה? שאל פו בחרדה.
– שבוע ימים, בערך.
– אך הרי אינני יכול לשהות כאן שבוע ימים!
– לשהות כאן יכול תוכל, דובי דוב פותה. העיקר הוא, איך נוכל לחלץ אותך מכאן…
שבוע ימים! אמר פו בפנים קודרות. ומה בדבר אוכל?
– חוששני שלא תקבל שום אוכל – אמר כריסטוף רובין – כדי שתרזה יותר מהר, אך תחת זאת נקרא לפניך.
הדוב ניסה לגנוח ולא יכל, כל כך היה דחוק ולחוץ. דמעה זלגה על לחיו, ויאמר:
– אם כן, עליך לקרוא לפניי מספר תנחומין, ספר שיש בו לנחם ולשעשע דוב מסכן שבא בין המייצרים.

תמר טלמור כהן
טיפול באמצעות ביבליותרפיה ופסיכותרפיה

נייד: 054-5637073
מייל:
iamtamartalmor@gmail.com

איזורים
תל אביב וגוש דן

צור קשר

שם:

טלפון:

מייל:

ההודעה שלך: