הביבליותרפיה מושתתת על הנטייה הטבעית של אדם לספר לעצמו ולאחרים את חייו, על המשאלה להיות מובן ולהבין את עצמו.
אדם מוצא במילה הכתובה דרך שקטה, כמעט מדיטטיבית, לסייר בעולמו הפנימי, להתבונן בעצמו, לחוות שוב ושוב חוויות רגשיות, ולגלות בתוכו גילויים.
הביבליותרפיה היא טיפול רגשי דינמי השייך למשפחת הטיפולים באמנויות. כאן הספרות היא תחום האמנות בה נעשה שימוש תרפויטי, והיא נוכחת במפגשים הטיפוליים באמצעות כתיבה וטקסטים.
הטיפול מתאים הן למבוגרים והן לילדים ונוער.
בדומה לטיפול פסיכולוגי גם בטיפול ביבליותרפי העבודה הטיפולית נעשית בראש ובראשונה באמצעות הקשר עם המטפל.
כאשר מדובר במבוגרים ונוער הקשר מתקיים באמצעות פסיכותרפיה (או טיפול בדיבור, שיחות) ועל מצע זה נעשה שימוש בכתיבה ובטקסטים. ואילו כאשר מדובר בילדים הקשר הטיפולי מתקיים באמצעות טיפול במשחק (play therapy) שכן משחק הוא שפת הילדים. מושם דגש על סיפורים, יצירה וטקסטים. הילד בטיפול ביבליותרפי יכול ליצור את הסיפור בדרכים רבות: בציור, בהצגה, במשחק, בכתיבה או בעל פה.

על כתיבה ויצירת טקסטים בטיפול ביבליותרפי

אין צורך לדעת לכתוב. בדומה לעבודה עם חלומות בטיפול פסיכולוגי רגיל, כאן הכתיבה מאפשרת מגע עם העולם הפנימי ואין כל חשיבות לערכה האסתטי.
כתיבה מעודדת עיבוד של חוויות מהעבר ומאפשרת ריכוז וחיפוש פנימי אחר כיוונים חדשים. באמצעותה יכול המטופל להתחבר למשאביו הפנימיים ולמצוא את פתרונותיו הייחודיים תוך חיפוש התשובה מבפנים.
השפה המטאפורית פורצת דרך מבעד לביטויים השגורים והלשון השחוקה. באמצעותה ניתן לבנות דימוי אישי אותנטי ומורכב.
בכתיבה במקום פיצול והדחקה אדם מחפש דרך לעשות אינטגרציה לחלקים של עצמו ולאחד את הניגודים שבתוכו.
הכתיבה היצירתית מאפשרת להתחבר אל החוויה ולדבר מתוכה.

על שימוש בטקסטים ספרותיים בטיפול ביבליותרפי

השימוש בטקסטים בטיפול ביבליותרפי מושתת על ההבנה שכאשר אנחנו קוראים יצירה ספרותית אנחנו באופן טבעי ובלתי מודע מפרשים וממלאים בדמיוננו את הפערים והאלמנטים החסרים בטקסט. אנחנו משליכים מעולמנו הפנימי על המסופר בסיפור, מזדהים עם הדמויות, ומתמלאים חמלה, כעס, עצב או שמחה נוכח מעשיהם וההתרחשויות העוברות עליהם. או לעיתים בקריאת מילות שיר אנחנו מתרגשים ומוצאים סוף סוף מילים לתחושה חמקמקה שחשנו בנימי נפשנו הדקים. מימוש זה של העולם המיוצג בטקסט הספרותי באמצעות עולמנו הפנימי מאפשר למטופל בביבליותרפיה להיות במגע עם עולמו בדרך לא מאיימת. כך דרך ההרחקה שהטקסט מאפשר יכול המטופל לפגוש את עולמו הפנימי, לחוות ולהשיג תובנה. נוצרת קירבה מתוך מרחק.

מילים כתובות וכתיבה הם דבר יקר לליבי

יש בהם איזה סוד, אלמנט נסתר, אשר מנביט דברים מבפנים, מרכז ומחדד את התודעה לכדי רגש מזוכך, רעיון, תובנה, ויצירה.
עם זאת כאשר אדם בטיפול מרגיש נוח יותר לדבר הטיפול יכול להתנהל בשיחה. לשם כך יש לי הכשרה גם בפסיכותרפיה.
לעיתים יש תקופות בהן העבודה הטיפולית תתנהל בעיקר באופן ורבלי (או עם ילדים באמצעות משחק ויצירה) ותקופות בהן העבודה תתנהל דרך כתיבה וטקסטים.

תמר טלמור כהן
טיפול באמצעות ביבליותרפיה ופסיכותרפיה

נייד: 054-5637073
מייל:
iamtamartalmor@gmail.com

איזורים
תל אביב וגוש דן

צור קשר

שם:

טלפון:

מייל:

ההודעה שלך: