גישה פסיכואנליטית

טיפול בגישה פסיכואנליטית יוצא מנקודת הנחה שבתוכנו קיים עולם פנימי. חלק ממנו אינו מודע, והקשיים המתעוררים בחיינו קשורים במידה רבה לעולם פנימי זה. באמצעות הטיפול הופך חלק מהלא מודע למודע, ואז מתאפשרת התמודדות ושינוי דפוסי התנהגות.

אנסה להבהיר רעיון זה בעזרת דוגמה פשוטה (שלא לאמר פשטנית) אך יעילה:

נדמיין מטופל אשר מספר למטפל שהוא מאוד רוצה להתחתן אך לא מצליח למצוא בת זוג. הוא יוצא לדייטים ועם חלק מהבחורות שהוא פוגש הוא גם מנסה להמשיך את הקשר. אבל הקשר אף פעם לא ממשיך מעבר לחודשיים-שלושה. גם עם אלו שהיתה בהתחלה משיכה עזה ותחושה של התאהבות, ברגע שהבחורה התמסרה וביטאה משאלה לעבור לגור ביחד, או להכנס לקשר יותר רציני, המטופל קיבל רגליים קרות והרגיש פתאום שאבד לו החשק והעניין באותה בחורה. הוא מאוד מתוסכל ושבור מכל המאמצים ולא מבין למה לא מגיעה האחת.
מטפל בגישה פסיכואנליטית ינסה להבין מה בעולמו הפנימי של המטופל תורם למצב זה. במהלך הטיפול עשוי להתברר למשל שהוא חושש מהאינטימיות של קשר זוגי ולכן תופס רגליים קרות בכל פעם שהקשר מגיע למקום רגשי אינטימי.

ניסיון להבין את מקור הבעיה

גישה פסיכואנליטית

בהמשך המטפל ינסה להבין יחד עם המטופל מדוע אינטימיות מפחידה אותו. זה יכול להיות בגלל סיבות עמוקות מהעבר. אולי יתברר שגם בילדותו לא התאפשר לו להנות מקשר בטוח של קירבה. אולי אביו היה אדם קשה וסגור שרוב הזמן נעדר מהבית, ואמו היתה אם מאוד חודרנית ושתלטנית. והמטופל כילד היה צריך לשמור בכוח על המרחב הפרטי שלו כדי להגן על עצמו מפני הפולשנות של אמו.
כתוצאה מכך אינטימיות רשומה בתוך עולמו הפנימי של המטופל כמרתיעה ואף מאיימת. ככל שהוא יהיה מודע לסיבות האמיתיות והעמוקות לפחד שלו מאינטימיות, כך תגבר היכולת שלו לעשות שינוי.

בגישה הפסיכואנליטית נעשה שימוש במה שקורה בקשר בין המטופל לבין המטפל ככלי טיפולי

אמשיך עם המטופל מהדוגמא: במהלך הטיפול הוא יפתח קשר עם המטפל שלו וסביר להניח שיגיע שלב בו יתעורר החשש שלו מאינטימיות גם מול המטפל. החשש עשוי להתבטא בדרכים שונות. יתכן שהוא יתחיל לאחר לפגישות, ירצה להפסיק את הטיפול או ישתוק ולא ירצה לספר דברים. בגישה הפסיכואנליטית קוראים לאירוע כזה "העברה", ורואים בו הזדמנות לעבודה. עכשיו כשקושי שמקורו בעולם הפנימי מופיע בחדר הטיפול אפשר להשתמש בו בכדי לעזור למטופל לעשות שינוי. בתוך הטיפול הוא יוכל לגלות שאינטימיות עם המטפל אינה חוויה מאיימת כפי שרשום בעולמו הפנימי. וזו עשויה להיות עבורו חוויה משמעותית ומגדלת.גישה פסיכואנליטית
זו אם כן אחת הדרכים בה מטפל בגישה פסיכואנליטית עוזר למטופל לעשות שינוי. לכן אני רואה בקשר הנרקם בין המטופל למטפל חשיבות מרכזית. ואני משלבת בעבודתי את הטכניקה הביבליותרפית עם הטכניקה של פסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית.

תמר טלמור כהן
טיפול באמצעות ביבליותרפיה ופסיכותרפיה

נייד: 054-5637073
מייל:
iamtamartalmor@gmail.com

איזורים
תל אביב וגוש דן

צור קשר

שם:

טלפון:

מייל:

ההודעה שלך: