על השילוב בין ביבליותרפיה ופסיכותרפיה

כביבליותרפיסטית עם הכשרה בפסיכותרפיה, אני יכולה להציע למטופלים דרך עבודה מעניינת ושונה מהדרך הורבלית הרגילה. הביבליותרפיה מאפשרת למטופל לעסוק בעולמו הפנימי בדרך שעוקפת הגנות, ושיש בה משחק ויצירה ספונטאנית. הכתיבה מעודדת תהליך חצי היפנוטי של ריכוז וחיפוש פנימי אחר כיוונים חדשים.

ביבליותרפיה בפרספקטיבה של זמן

אני מטפלת מזה כחמש עשרה שנים. במהלך הטיפול הנפשי, אני מממשת את הניסיון והידע שרכשתי כביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית, כשם שהתאפשר לי בעבר במסגרת התחנה לבריאות הנפש. במסגרת לימודי הביבליותרפיה, הפסיכותרפיה, בסמינרים בתחנה וכן במשרד החינוך, נתקלתי במגוון רחב מאוד של מטופלים שנפגעו באופן כלשהו מאירועי טרור, שחוו מצוקות קיומיות, , קשיים בזוגיות, משברי זהות, דיכאון, חרדה, עיסוק אובססיבי באכילה ובגוף, שאלות קיומיות, בעיות ביחסים בין אישיים, חוסר סיפוק כללי, חרדה, מחשבות אובססיביות, תחושת חוסר מימוש וכו'.

טיפול בכתיבה

טיפול נפשי כמענה למצוקות קיומיות

במהלך הטיפול הנפשי, אנסה ביחד עם המטופל, להבין את המקור של הקשיים הללו, שלעיתים קרובות קשורים זה לזה. כמו אצל רופא המשפחה, שאז הנוזלת, החום הגבוה והגרון האדום, קשורים אחד לשני ומעידים על מחלה מסויימת, כך אצלי הסימפטומים השונים של הנפש, שבאים לידי ביטוי בהקשרים שונים, במסגרת מערכות יחסים שונות, בתקופות שונות של החיים, הם חלק ממצב נפשי שלם. למרות שיש לזה מופעים שונים, אנחנו נחפש את המקור של כל הביטויים האלה בכל מיני מקומות ובכל מיני תקופות. כמו כן ננסה למצא דרכים מסתגלות יותר וטובות יותר להתמודד עם זה.

ביבליותרפיה – מטאפוריקה וכתיבה

באמצעות השפה המטפורית ניתן להתקשר אל החוויה ולדבר מתוכה, ולבנות דימוי אישי אותנטי ומורכב יותר, שיכול להכיל גם ניגודים וסתירות. כך עשויים לנבוט רעיונות חדשים ויצירתיים ותובנות, שאפשר לשוב להתבונן בהם ולשחק איתם (כאשר המטופל יחד עם המטפל קוראים את הטקסט שנוצר ומתייחסים אליו). כך מתקיימת חוויה והתבוננות בו-זמנית.

לפרטים נוספים חייגו לטלפון:
054-5637073

פסיכותרפיה – שיחה בעל פה

כאשר מטופל מרגיש נוח יותר לדבר, והפסיכותרפיה המסורתית מאפשרת לו לעשות את העבודה הפנימית, כמובן לא אכפה עליו את העבודה באמצעות ביבליותרפיה. לעיתים יש מעבר בין פאזות בטיפול, תקופות שבהן העבודה הטיפולית תתנהל בעיקר באופן ורבלי ותקופות שתתנהל דרך כתיבה וטקסטים. כך או כך תמיד העיבוד של תכנים שיעלו וההבנה הכוללת של התהליך הטיפולי, יחסי ההעברה וכו' – ייעשה דרך הפריזמה של הפסיכותרפיה האנאליטית.

הנפש כדבר אחד ושלם

כמטפלת דינמית בגישה פסיכואנליטית, אני רואה את הנפש כדבר אחד ושלם. התפיסה המקצועית שלי, כביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית, היא לטפל בנפש באופן כוללני, ואני נוטה לזהות את הבעיה כחלק מתמונת עולם כוללת. אני לא מאמינה בהתמחות בסוג מסויים של בעיות נפשיות, ולא מאמינה בכל שניתן לבודד בעיה נפשית מסויימת מההקשר הרחב שלה ולטפל בה האופן כירורגי ונקודתי.

טיפול בביבליותרפיה

טיפול בביבליותרפיה

הביבליותרפיסט והפסיכותרפיסט – כרופא משפחה

לצורך העיניין, בעבודה שלי כביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית, אני כמו רואה את עצמי בדומה מאוד לעבודתה של רופאת משפחה. כמו שבנאדם שכואב לו משהו בגוף, לא משנה אם זה הראש, או הבטן, או האוזן או, האצבע הקטנה, הוא יכול ללכת לרופאת משפחה שלו, כי היא מטפלת בגוף והגוף הוא דבר אחד שלם. אמנם לכל מטופל יש את הבעיות הספציפיות שלו, כפי שהן באות לידי ביטוי במהלך הטיפול הנפשי.

השלם גדול מסך כל חלקיו

כאשר מתייחסים אל הנפש כאל דבר אחד ושלם אין צורך בהתמחויות שונות. השלם שהוא גדול יותר מסך כל חלקיו. אין צורך שאדם יבוא למטפל שמתמחה בחרדה כשהוא בהתקף חרדה, ולמטפל שמתמחה בדיכאון כשהוא בדיכאון, ולמטפל שמתמחה ב OCD, כשהוא נתון למחשבות אובססיבים ולמעשים קומפולסיבים. נחזור לדוגמא של רופאת המשפחה. אם בנאדם מגיע לרופאת משפחה עם כאבי גרון, חום גבוה, כאבי ראש ונוזלת, היא תבדוק אותו ויתכן שהיא תגלה שיש לו שפעת. היא לא תגיד לו שהיא מטפלת רק בקצה הציפורן ושילך עם הראש לרופא אחד, עם האוזן לרופא שני ועם החום לרופא שלישי. לאותה מחלה יכולים להיות כמה סימפטומים.

הפנייה למומחים

יחד עם זה, אם יפנה אלי לאותה רופאת משפחה, אדם עם תת פעילות של בלוטת התריס, סביר להניח שהיא תפנה אותו לאנדוקרינולוג. אם תבוא אשה עם סיבוכים בהריון, היא תפנה אותו לרופא נשים וכו'. גם אני עשויה לעיתים להפנות אדם למטפל מומחה, למשל אם הוא סובל מבעיה פסיכיאטרית, אני אפנה אותו לקולגה פסיכיאטר. אם הוא מעוניין לטפל יחד עם אשתו בבעיה כלשהי בזוגיות, אני יכולה להפנות אותו למטפל זוגי. אם יש לו בעיה שניתן לפתור באמצעות טיפול תרופתי, אני אפנה אותו לפסיכיאטר. אם יש לו בעיה שניתן לפתור באמצעות טיפול התנהגותי, אני אפנה אותו למטפל CBT. אם יש לו בעיה של התמכרות קשה, אני אפנה אותו לכפר גמילה או למוסד שמתמחה בכך וכו'.

כתיבה בטיפול בבליותרפי

לקבלת מידע נוסף על השילוב בין ביבליותרפיה לפסיכותרפיה צלצלו לטלפון:
054-5637073