ביבליותרפיה וסינדרלה

"הביבליותרפיה מושתתת על הנטייה הטבעית של אדם לספר לעצמו ולאחרים את חייו, על המשאלה להיות מובן ולהבין את עצמו". זהו המשפט הפותח את אחד העמודים באתר שלי, הנושא את הכותרת:" על ביבליותרפיה ". ביבליותרפיה הוא טיפול דינמי באמצעות כתיבה וטקסטים. בכתיבה, הכוונה היא שבמהלך הטיפול המטופל הוא זה שכותב בעצמו תכנים שמעסיקים אותו. בטקסטים, הכוונה היא ליצירת ספרות שהמטפל או המטופל בחרו להביא ביוזמתם לטיפול. בשני המקרים מדובר בטקסט שנוגע בעולמו הפנימי של המטופל ובמצוקותיו. בתוך כך לאגדות עם שמור מקום מיוחד, שכן אגדות עם, כשמן כן הן, נוצרו על ידי העם. הן עברו מפה לאוזן ומדור לדור, בתרבות שבעל פה, עוד בטרם המצאת הכתב. ככאלו, טמונים בהם נושאים ותימות אוניברסליים המשותפים לכל התרבויות, ולעולם הלא מודע אצל כל אדם ואדם.

ביבליותרפיה לסינדרלה

ביבליותרפיה וסינדרלה

הקריאה באגדות עם תורמת להתפתחותו הרגשית של הילד. כולנו גדלנו על המיתוס של סינדרלה בספרות הילדים, בתרבות המערב, בעיתונות הכתובה, בשבועוני נשים ובכתבות מגזין סוף שבוע. אגדת העם סינדרלה היא דוגמא לסיפור אלמותי העונה תשובה עמוקה לצורך אנושי שעולה גם במהלך טיפול בביבליותרפיה, בפסיכותרפיה, או בכל טיפול נפשי אחר.

ערש הציויליזציה

התקופה ההיסטורית של ערש הציויליזציה מקבילה לתקופת הילדות, שבה מתהווה ומתפתחת נפש האדם. יש קשר עמוק בין התפתחות של תרבות ובין התפתחות של אדם. יש יחס בין המאפיינים הראשונים שמוצאים בתרבות האנושית ובין המאפיינים שמוצאים בינקות. זוהי גם הנחת היסוד ומה שהניע את פרויד ב"טוטם וטאבו", שבו הוא חוקר ומשווה בין הטוטם השבטי לבין הטאבו המודרני על גילוי עריות. מסתבר שיש מכנה משותף לכל אגדות העם שמסופרות מפה לאוזן ועוברות מדור לדור – בכל התרבויות. יש באגדות עם גיבור שחותר לקראת מטרה. לפעמים הוא נשלח לבצע משימה כלשהי. בדרך הוא נתקל במכשולים, שכדי להתמודד איתם הוא צריך לגייס כוחות. בסופו של דבר הוא מתגבר על כל המכשולים, מגיע ליעדו ומשיג את מבוקשו.

מאשפתות לגדולה בטיפול בביבליותרפיה

במהלך טיפול בביבליותרפיה, כשהוא טוב ומשמעותי, ניתן לעבור שינוי חיובי ולחוות תהליך של צמיחה. כולנו מחפשים מישהו שבא מאשפתות ועלה לגדולה. אנשים מחפשים דמות שהם יכולים להזדהות אתה, ושבאה מהמקום שכרגע הם עצמם נמצאים בו. במובן העמוק של המילה, אגדת סינדרלה מוכרת את החלום של ההצלחה החומרית והחברתית. זה מה שמעניין את האנשים לקרוא בעיתוני סוך השבוע ובמגזינים השונים. כולנו מרותקים לסיפורה של מישהי שהייתה פעם סינדרלה, ילדה מסכנה, שהאחיות החורגות התעללו בה ואמה התכחשה לה, ובסופו של דבר הגיעה לנשף והצליחה להתחתן עם הנסיך. זאת למעשה בארבי, סינדרלה המודרנית הנתונה וסובלת ממצוקה רגשית כלשהי ומחפשת מענה לאותה מצוקה.

המתח שבין האחיות

סינדרלה עוסק גם ביחסי אחיות, בקנאה ובתחרות שביניהן. ליחסים בין אחים ואחיות במשפחה הגרעינית יש השפעה משמעותית על בניית הדימוי העצמי, תהליך גיבוש הזהות, תפיסת העולם, העמדות והפעולות שלנו לאורך כל החיים, ואפילו על הזוגיות שלנו כמבוגרים. מריבות בין אחים ואחיות מבטאות מאבק בסיסי על עמדת כוח. הרצון לזכות בתשומת ליבו של ההורה, היא בלבו של המאמץ של הילד.

ביבליותרפיה ואגדות

המאבק שבין האחיות של סינדרלה לבין סינדרלה, נועד להשיג להן יתרון ושליטה עליה. האחיות נאבקות על תשומת ליבה של האם ועל אהבתה. השאיפה היא להיות אהוב יחיד ובלעדי של ההורים. כמובן שיש כאן גם את ההתמודדות עם הופעת אחות חדשה לתא המשפחתי. האחיות חשות כי עצם הימצאותם של סינדרלה מאיים עליהן להגיע להישגים חברתיים ולחתונה המיוחלת. כמובן שהמאבק בין אחים ואחיות יכלול גם את השאיפה להשיג תשומת לב, נחמה ואהבה, תחושת ערך ובידול. התחושה העיקרית המניעה מריבות בין אחים היא תחושת הקנאה. לכך יש כמובן להוסיף את המורכבות של יחסים בין אחיות חורגות ויחסים בין בת לא ביולוגית לאמה החורגת.

ביבליותרפיה והפנטזיה של כל ילדה

אין ילדה שלא גדלה על הפנטזיה הזו. סינדרלה מבוגרת ועוסקת במיניות וזוגיות, חתונה ובגרות מינית. אף אחד מעולם לא סיפר לנו שבאגדות הילדים הכל סבבה, אבל אחר כך בחיים הכל מתנפץ אל משברי היומיום ואל קשיי הקיום. סינדרלה למעשה מנוצלת על ידי אימה החורגת ואחיותיה החורגות, וניצלת בסופו של דבר בזכותו של הנסיך. אגדות עם נפוצות מאוד בתרבות המערב, ורובן מזהירות את קהל היעד הנשי שלהן, ילדות קטנות, שלא לצפות לכלום מאמהותיהן, ולחפש את הצלתן החומרית והרגשית אצל גברים.

סינדרלה דוהרת על רכבת הרים

סינדרלה מצליחה לטפס בסולם החברתי עד לגבהים ולצלול משם חזרה למעמקי הריבוד החברתי. אי שם בתחתית העשירון התחתון, היא שבה וחולמת על אביר חלומותיה, ושבה לכבוש גבהים ופסגות ולממש את אהבתה לו. זוהי דהירה על רכבת הרים, מעלה ומטה, שוב ושוב. כיבוש הגבהים הבלתי אפשריים והצלילה חזרה למעמקי היאוש, מגדירים מחדש את מושג המוביליות החברתית. זהו טיפוס ועלייה מעיסוק באפר ובלכלוך משפילים אל ארמון מלכים. זוהי טלטלה רגשית, מתסכול ותחושת נחיתות לפיצוי ופיוס.

הזהות במצבם של הנסיך ושל סינדרלה

זהו סיפור על מימוש של אהבה בלתי אפשרית, המובילה לרגשות אשם ולשבירת מסגרות של תא משפחתי ושל סדר חברתי. הדבר נכון גם לגבי הנסיך וגם לגבי סינדרלה. במובן מסוים, מצבם הנפשי זהה. העובדה שהנסיך המורם מעם מתחתן עם דלת העם, מובלעת ומוסתרת בסיפור המקורי, אך מהדהדת אצל הקורא שחושב ללא ספק על הפער החברתי הזה. מה אומר על כך המלך? מה חושבת על כך המלכה? את הפערים הללו משלים הקורא לבד בדמיונו. כנראה שהזוג המלכותי לא ציפה לכלה ממעמד כל כך נמוך.

ביבליותרפיה של סינדרלה

ביבליותרפיה של סינדרלה

במובן המסוים הזה, הנסיך וסינדרלה נפגשים כשהם שרויים במצב דומה של קרע עם המשפחה, ושניהם מגיעים למימוש אהבתם, להשבת הסדר החברתי על כנו ולהרמוניה נכספת. הניגודים הללו צבועים כאמור בצבעים קסומים ובתנועה מהירה, מטה ומעלה, ושוב מטה ומעלה עד לסוף הטוב.

גרסת אחים גרים

גרסת האחים גרים היא גם הגרסה המפורסמת ביותר, ויש בה שתי משפחות מנוגדות זו לזו. המשפחה הראשונה, היא זו שבה מתה האם הביולוגית של סינדרלה.  האם הגוססת מצווה על ביתה להיות טובה ולהאמין באל, ומבטיחה לה להתבונן בה ולשמור עליה מלמעלה. המשפחה השנייה, היא של האם החורגת ושתי בנותיה. היא נישאת לאב האלמן, והנישואים הללו גורמים לשינוי במעמדה של סינדרלה. 

פירוק וכישלון בהרכבה מחדש של המשפחה

על רקע פירוק המשפחה, לא נוצרת הרכבה של משפחה חדשה, לא חל תהליך של איחוד, שילוב והלחמה. מדובר בכישלון בהתמזגות והעובדה היא שלא נוצרת תקשורת תוך-משפחתית ושאין השתלבות בין שני חלקי המשפחה. סינדרלה נדחית אל מחוץ למשפחה וחווה פעמיים התייתמות. בפעם הראשונה מול מות אימה. בפעם השנייה מול רשעותה של האם החורגת. סינדרלה מוצגת כגיבורה טובה לעומת שתי אחיותיה החורגות והאנטגוניסטיות. על רקע האפליה והיחס המשפיל לה זוכה סינדרלה, נוצרת אצל הקורא תחושה עמוקה של הזדהות עמה, אי נוחות, אי צדק ועיוות הדורשים תיקון. זהו לב הקונפליקט. 

 סינדרלה כשעיר לעזאזל

סינדרלה מתפקדת כשעיר לעזאזל. היא הקרבן המועלה לעולה על מזבח שמירת שלמות המשפחה. הזבח מוקרב על רקע מות האם והנישואים מחדש של האב וההגעה של האם החורגת ושתי בנותיה. אובדן האם והנישואים מחדש, הם מצב שבו המשפחה נתונה בסכנה. סינדרלה היא זו שסופגת לתוכה את הגורם המאיים. היא זו שמודבקת לה הסטיגמה של ילדה רעה, מופרעת או מוזנחת. היא זו שהופכת לקרבן הנושא על כתפיו הקטנות את צער העולם של המבוגרים ואת כל הבעיות של בני המשפחה. היא הופכת לשפחה חרופה. היא חשה בסכנה המאיימת על שלמות המשפחה, ובמובן מסוים מתנדבת להפוך לקרבן, בכדי לשמור על שלמות המשפחה. סינדרלה בוחרת בהתעלמות מוחלטת מצרכיה, תוך העמדת שירותיה לטובת האב, האם והאחיות.

 אלימות במשפחה

התא המשפחתי הוא המקום שאמור להעניק לילד אהבה שאינה תלויה בדבר, לתמוך בו ברגעיו הקשים ולהגן עליו מפני סכנות. בסיפור סינדרלה הדגם הזה מתעוות והמשפחה הופכת לאלימה והרסנית כלפיה, מה שהופך את סינדרלה לקורבן.

טיפול ביבליתרפיה

טיפול ביבליתרפיה

הפוטנציאל הנפיץ של אלימות בתוך המשפחה, אכן מתממש. על פי רוב נתונה כל משפחה בלחצים יומיומיים של קשיי קיום, ציפיות לא ממומשות, מאבקי ירושה, כבוד, כוח ושררה.

 ביבליותרפיה וטיפול במרחב משפחתי אלים

המרחב המשפחתי מתפרש כמרחב מועד לפורענות. לא פעם מתקיים בו פוטנציאל להתפרצות אלימה. לעתים אין דרך לעצור את ההתפרצות הזו, והאלימות הופכת לדפוס קבוע. זהו כישלון של המשפחה בהתמודדותה עם מצבי לחץ ועם תפקודה התקין. כישלון שכזה צף ועולה לא פעם בטיפול בביבליותרפיה אצל ילדים ומתבגרים.

ביבליותרפיה על רקע התפרקות התא המשפחתי הגרעיני

הצטרפות של בני משפחה חדשים וחורגים היא אירוע משמעותי מבחינה נפשית. נוכחות מרושעת של אם חורגת גם היא בעלת מטען נפשי רב. מאבק של אחיות חורגות בסינדרלה, גם הוא בעל משקל כבד. כל התכנים הללו בהחלט יכולים להדהד במהלך טיפול בביבליותרפיה בילדים ובמתבגרים. אלו הם מאבקים על חלוקת תפקידים בתוך המשפחה, על עמדות כוח, משאבים ותשומת לב. כל המנגנונים בתא המשפחתי של סינדרלה נכשלים, כל הגבולות נפרצים, כל המחסומים מתרסקים. כל מה שנותר הוא אלימות מילולית והתעללות.

דמות האב הבעייתית

דמות האב בעייתית בכל הגרסאות של אגדת העם. האב נמצא ברקע האירועים. הוא אינו מושיט יד לבת חסרת הישע. גם לא כשהאם החורגת מתנכלת לה. בחלק מהגרסאות סינדרלה בכלל לא מתלוננת. היא אף פעם אינה פונה אל האב בבקשת עזרה. זה גם מאפשר לנו לזכות את האב בהקלה שיפוטית.

סינדרלה

סינדרלה

מה שבולט יותר מכל הוא היעדרו של האב בחלק מהגרסאות, הפסיביות שלו בגרסאות אחרות, אל מול ההתעמרות של האם החורגת בסינדרלה, כמו גם העובדה שהוא חושק בה מינית. בגרסאות הללו מאירות אותו באור אפל. בחלק מהגרסאות הוא בכלל זה שיוזם ורוצה לשאת את ביתו לאישה, כלומר להוביל אותה לגילוי עריות.

דמות האם המתה

גם דמות האם אינה מושלמת. היעלמותה ושתיקתה של האם על רקע גילוי העריות של האב כמו גם מותה של האם בגרסאות אחרות. המצב מותיר את סינדרלה נטושה, עם תחושת אשם כבדה. חסרונה של האם מורגש גם בהיעדר התרומה שלה לצמיחתה של סינדרלה. היעדר המדגיש את בדידותה של הבת על רקע האירועים הדרמטיים.

מאבק מגדרי בתוך המשפחה

בתוך המשפחה מתקיים גם מאבק מגדרי בין שני המינים. מעמדן של שתי האמהות, זו המתה וזו החורגת, הוא מטריארכלי. כלומר הן אלו העסוקות בחינוך הבנות והאב אינו מתערב בכך. מות האם הראשונה, גורם לאבדן מושא התשוקה המינית אצל האב, ומשם קצרה הדרך לגילוי עריות עם הבת שבגרה מבחינה מינית. גם היעדר המתח המיני שבין האם החורגת לבעלה הטרי, על רקע המשיכה המינית של האב לביתו, יוצר מאבק מגדרי בין שני בני הזוג הטרי. והיבט נוסף, הוא מעמדם הרם של ההורים שהכזיבו, אל מול דור הבנים שסינדרלה מייצגת. גם האם החורגת הכזיבה את שתי בנותיה, האחיות החורגות של סינדרלה שכשלו במשימה.

 דמות האם החורגת

רשעותה של האם החורגת נובע מכך שהיא לא מסוגלת לשאת את מעלותיה של סינדרלה הצעירה. היא מונעת על ידי קנאה ושנאה. רגשות אלה מערערים את שלוותה, משתלטים עליה ומובילים אותה להתנכל לסינדרלה. היא משפילה את סינדרלה מתוך מטרה לגרום לה להרגיש חסרת ישע ובלתי מוגנת. חשוב להבין את הניתוח הזה על רקע העובדה שהאב האלמן חיפש למצוא אם לילדתו היתומה. האם החורגת מגלמת את ההבטחה להיות ראויה להיות תחליף אם. אבל האם החורגת בעצמה חיפשה את אביר חלומותיה, וכשהוא [כנראה] לא מראה לה סימני אהבה ואינו ממלא את ציפיותיה המיניות, היא נוקמת בביתו. בחלק מהגרסאות, כאמור, האב מאוהב בביתו היתומה, מושא תשוקתו המינית. הנה עוד סיבה לקנאתה של האם החורגת, שחשה מרומה ולכודה במצב בלתי אפשרי. האכזבה בעקבות הנישואין והתחרות המינית בינה לבין הבת החורגת, על ליבו של האב, מוביל אותה לתחושת כישלון, תסכול ושנאה כלפי סינדרלה. מכאן קצרה הדרך לתוקפנות.

 

תמר טלמור כהן | ביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית

 054-5637073 | iamtamartalmor@gmail.com

 

הדרכת הורים לאמא של סינדרלה

אם אמא של סינדרלה הייתה מגיעה לתחנת לבריאות הנפש הקרובה למקום מגוריה, או לטיפול פסיכולוגי בקופת חולים, או ליועצת של בית הספר שבו לומדת סינדרלה, או לכל מסגרת טיפולית מקצועית אחרת – היא הייתה מעומתת עם התכנים הבאים. במהלך הטיפול באם, היה מצופה ממנה להבין טוב יותר את מצבה של הבת הדחויה, להאזין לשני הצדדים, לא להשתיק את הילדה, לא לקחת צד במריבה שבין האחיות, לא לעשות השוואות ביניהן, לשוחח איתן באופן ענייני ובלי שיפוטיות, להבין שייתכן ולא תתאפשר חברות טובה בין האחיות, לא לתת דוגמאות להתנהגות טובה מהאחות האחרת, ולהבין שמריבות הן גם הזדמנות לשדרוג היחסים, ולהבנה שניתן לחיות עם האחות האחרת למרות חילוקי הדעות.

 ביבליותרפיה ולמה אנחנו מתאהבים?

הכל בזכות נעל זכוכית. כולנו מסתובבים עם אותה נעל זכוכית בכיס הפנימי של הז'אקט שלנו. כולנו כורעים  ברך ומנסים להתאים את נעל הזכוכית לבחורה שנמצאת איתנו כרגע במערכת יחסים זוגית. כולנו מחפשים תכונות מדומיינות בבני הזוג. הקלישאה הטיפולית הנפוצה ביותר בטיפול בביבליותרפיה, אומרת שכולנו מחפשים בני זוג הדומים להורים שלנו. בנוסף, אנו מחפשים בני זוג שיש להם רק תכונות חיוביות. אנו נבחר בבן זוג שיפצה אותנו על מה שלא קיבלנו מהורינו בילדות, ובכך להפוך אותו לבן זוג מושלם יותר. הפרדוקס טמון בכך שבחרנו להירפא על ידי בן זוג שדומה להורים שלנו, וכשמתפוגג ענן ההתאהבות הראשוני והערפל מתפזר, אנו פוגשים בדמות בשר ודם שהשיל ממנו את בגדי הנסיך, והוא ילד פצוע שמחפש נסיכה שתרפא אותו בנשיקותיה.

ביבליותרפיה והברווזון המכוער

טיפול באמצעות ביבליותרפיה מאפשר מגוון רחב של פתרונות למטופל. הברווזון המכוער הוא סיפור דומה מאוד לסינדרלה הפונה גם לילדים בנים. בניגוד לקהל היעד הנשי של סינדרלה, הפעם הסיפור שעוסק גם הוא באם חורגת, פונה לילדים בנים בגיל הרך. במובן מסוים, הסיפור מציג את החברה במערומיה. זהו סיפור על האטימות של החברה והתייחסותה למראה חיצוני ולמעמד חברתי.

ביבליותרפיה לברווזון המכוער

ביבליותרפיה והברווזון המכוער

מה שחשוב להבנת דמותו של הברווזון המכוער, היא שבסוף בכלל מתברר שהוא בכלל ברבור, אבל הוא הולך בילדותו אחרי אמא ברווזה. יש כאן את העניין של הטמעה. בניגוד לסינדרלה, הרי שהברווזון המכוער הוא סיפור הרבה יותר תמים שאינו עוסק במיניות, למרות שגם כאן עוסקת אגדת העם במימוש החלום.

תחושת הנטישה של הברווזון המכוער

הסיפור שם את הדגש על נטישה של הילד על ידי ההורים. בטיפול רגשי בגיל הרך ובגילאי בית ספר, עולה לא אחת נושא הנטישה וחוזר על עצמו בין ארבע קירות הקליניקה. זוהי רק אחת משלל מצוקות המעסיקות ילדים.

ביבליותרפיה כטיפול באמצעות אגדות

ביבליותרפיה כטיפול באמצעות אגדות

לא פעם, ניתן להדהד את המצוקה האותנטית של המטופל, באמצעות אגדת עם העוסקת בתמה מרכזית כלשהי המעסיקה גם את המטופל. 

 הפער שבין ביבליותרפיה לעיתונות כתובה

טיפול בביבליותרפיה מתרחש במסגרת אינטימית, בעוד שהעיתונות הכתובה מתקיימת במרחב הציבורי. יש כמובן פער אדיר שבין שתי המסגרות הללו. גם ספרות הילדים וגם העיתונות, מלאות בטקסטים סביב התמה הזו של מימוש החלום. מדובר בסיפורים שבהם כנגד כל הסיכויים, אחרי סיפור של שכול וכאב ורצח – יש התמודדות פנימית והתחדשות. אבל על פי רוב, בעיקר בעיתונות הכתובה, יש התעלמות מוחלטת מהמציאות היומיומית ומקשיי הקיום.

טיפול בביבליותרפיה

טיפול בביבליותרפיה

השיח הציבורי התקשורתי לוקה על פי רוב בשטחיות, מהירות, קצרנות, ונשימות כלב. זהו מרדף אינסופי חדשותי אחר רכילות צהובה וכמיהה להצלחה מהירה. ביבליותרפיה מייצגת בעיני סוג של קשב אופטימי שאובד בלהט החדשותי, ועל רקע העוצמה המוגברת של גירויים חיצוניים, תדירות, פרסומות, פורמט מהיר, לעיס וקל לעיכול. זוהי תרבות של ג'אנק פוד מול בישול איטי על פתילייה. חביתה מטוגנת מול בישול במשך 24 שעות על פלטת שבת.

ביבליותרפיה במציאות היומיומית

טיפול בביבליותרפיה יכול להכיל ולשקף את המציאות. במציאות סינדרלה הייתה נושאת אתה את צער הדחייה והיתמות של המשפחה הגרעינית שלה לעולם ועד. זה כאב שאינו נעלם, הוא פשוט נדחק לקרן זווית. זה מה שהעיתונים לא כותבים. העיתונים כותבים רק אגדות לילדים. השטחיות במיטבה. חשוב לחדד בנקודה זו. סיפורי הצלחה המתפרסמים בעיתונים מתבססים על הבנה של אגדות עם, אך מתעלמים לחלוטין ממה שגם האגדות מתעלמות – כלומר מהמציאות – ויוצרים למעשה מציאות חלופית ואסקפיסטית שאין לה ולא כלום עם המציאות היומיומית של הקורא. בטיפול בביבליותרפיה, ניתן להציף את התכנים הללו  ולהשתמש בהם ככלי לעיבוד אותן חוויות. המעשיה משקפת את עולמם של הילדים שהוא עולם של ניגודים, של שחור-לבן, שמשמשים בו בערבוביה דמיון ומציאות. היסודות הדמיוניים מעבירים את ההתרחשויות של כאן ועכשיו אל עולמו הפנימי של הילד וכך מפגישים אותו עם בעיות קיומיות המעסיקות אותו.

טיפול בביבליותרפיה אצל ילדים

אגדות עם עונות לצרכיו הנפשיים של הילד והמהוות  גורם חשוב בצמיחת ה"אני" שלו. הדמויות באגדות העם הן מעולמו הקרוב: אם, אב, אחים וקרובים אחרים. האינטראקציה שבין הגיבורים משליכה על חייו ביומיום. הילד נע על הציר העלילתי של אגדת העם ועובר הרפתקה דינמית וסוערת ביחד עם הגיבור, וקל לו להזדהות עמו. בדרך כלל הגיבור יהיה מושפל, דחוי ומקופח, מה שעוזר להגברת תחושת ההזדהות.

ביבליותרפיה ואגדות עם

ביבליותרפיה ואגדות עם

גיבורי מעשיות העם, הם דמויות המגלמות מאבקים פנימיים של הילד ורומזות לדרכי פעולה ולפתרון. כיוון שהעלילה קולחת ללא סטיות, הילד מתקדם עם הגיבור בדרכו מלאת מעידות, הצלחות, עליות, ירידות, מהמורות ומכשולים. המסע מלווה ברגעי פחד, סיפוק והצלחה, מתח והתרה שלו. הסוף הטוב וקתרזיס מאפשרים לילד לחוש תחושת הצלחה ביחד עם הגיבור, להתגבר על הבעיות שהגיבור התגבר עליהם.

סינדרלה בקולנוע ובטלוויזיה

לסינדרלה יש גרסאות רבות, שונות זו מזו, שפורסמו באירופה, באמריקה, באפריקה, במזרח הרחוק והקרוב, אצל יהודים ונוצרים כאחד.זוהי אגדת עם מוכרת, אהובה ועתיקה ביותר, ונמצאת גם בבסיס הסרט "אישה יפה" עם ג'וליה רוברט וריצ'ארד גיר, וגם בבסיסן של סרטי ז'אנר הקומדיה הרומנטית ושל טלנובלות כמו "בטי המכוערת".

ביבליותרפיה ופמיניזם

סינדרלה היא בראש ובראשונה גיבורה מושפלת ומעונה. במובן זה, היא משקפת את מעמדה הנמוך, המושפל והנשלט של האישה, בעולם פטריארכלי וגברי. בחלק מהגרסאות, נועדה סינדרלה להגשים את הפנטזיה המינית של אביה. רק כשהיא מסרבת ליחסים של גילוי עריות עם האב, היא מסולקת מביתה, מוגלית מהתא המשפחתי הגרעיני שלה ומגיעה למשפחה חורגת. בגרסאות אחרות היא מושפלת על ידי בני משפחה אחרים וגם מסולקת מביתה. זוהי נקודת המוצא של הסיפור, והיא משליכה על הבנתנו העמוקה את מעמד האישה, גם בייצוג התרבותי והספרותי של זמן פרסומה, וגם בימינו אנו. הנצחיות של סינדרלה מדאיגה, מההיבט הפמיניסטי, מכיוון שהיא מנציחה את מעמדה הנמוך של האישה, כפונקציה שנועדה לממש את תאוותיו המיניות של האב הביולוגי שלה, ובהמשך, היא מהווה מושא למימוש תאוותו המינית של הנסיך. כמובן שהאצטלה של החתונה עם הנסיך מעניקה לה לגיטימיות, אבל בל נשכח שמדובר בחתונה על רקע מיניותה ויופיה. כלומר היא זוכה לשדרוג חברתי רק בזכות יופייה ועל רקע המיניות המתפרצת שלה.

מה מוצאים ילדים בסינדרלה?

סינדרלה נותנת מענה לכל ילד שסובל מקנאת אחים או מתחושה של דחייה. במוסף, הסיפור מציף בקורא הצעיר רגשות של חרדת נטישה, אפליה חריפה, התעמרות, התעללות, קורבנות ואשמה. הילד או הילדה, שנמצאים במריבה עם אחיהם, מקנאים בו וביחסיו התקינים עם ההורים. תשומת הלב ההורית בסינדרלה, מופנית כלפי האחיות האחרות. סינדרלה היא יתומה מאמה הביולוגית והיא נושאת גם תחושה פרודיאנית של אשמה כבדה ביחס למות האם הטובה. גם אם כל הגורמים הללו מתקיימים רק בדמיונו של הילד, הוא עדיין מזדהה עם הגיבורה ומצפה לסוף הטוב של הסיפור.

ביבליותרפיה, מציאות ודמיון באגדות עם

במהלך הקריאה באגדת עם, חווה הילד מרכיבים מציאותיים ובלתי מציאותיים החוברים יחדיו. ניגודים וקטבים נעים זה לצד זה. גיבורים ובני האנוש מהלכים לצד נסיכים, מכשפות, ארמונות, יערות עד, סוסים, חד קרן, מפלצות וחיות מכושפות. כולם מושיטים עזרה מאגית לילד וממלאים את משאלות ליבו. המסע מאפשר לילד לבטא את מצוקותיו לסייע לו להשליט סדר בנפשו. אגדת העם מציעה פתרונות לקשיים הקיומיים שבהם הילד נתון. אגדת העם מדריכה את הילד בגיבוש אישיותו, עוזרת לו לגלות את זהותו וייעודו, נוסכת בו ביטחון ומעניקה לו תקווה. העלילה הדינמית מאפשרת לילד הקורא, להלחם בתוקף ולנצח את הרוע והסבל שהוא חווה בעולמו. מבחינה זו אגדת העם נושאת בחובה בשורה חיובית – הטוב תמיד מנצח. אגדת העם גם מאפשרת לילד לצאת לעצמאות ולנתק את עצמו מהתלות בהוריו. המציאות בתוך אגדת העם, היא תחליף למציאות היומיומית של הילד. זוהי מציאות שבה מתגשמות כל משאלותיו ושאיפותיו הכמוסות, וזוהי אחת הסיבות לחשיבות הטיפול בביבליותרפיה אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

 

תמר טלמור כהן | ביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית | 054-5637073 | iamtamartalmor@gmail.com

להמשך קריאה:

על ביבליותרפיה

מהי ביבליותרפיה?

למי מתאים הטיפול?

אודותיי