טיפול פסיכולוגי ומימוש עצמי

מטופלים רבים מגיעים לטיפול הפסיכולוגי בעקבות תהליך של חיפוש זהות אישית וניסיון להגדרה ומימוש עצמי. לכל אדם יש נטייה טבעית למימוש עצמי. לכל אחד מאתנו יש חלומות על עצמו בעתיד ורצון להתגבר על כל המכשולים ו"להיות משהו".

מתנת התרפיה מאת ארווין יאלום

על פי ארווין יאלום, בספרו: "מתנת התרפיה" [כנרת, 2002], זו גם המשימה של הטיפול הפסיכולוגי, וכך הוא כותב: "המשימה שלי היא להסיר את המכשולים החוסמים את דרכו של המטופל שלי. איני חייב להשלים את המלאכה עד תומה, לא עלי מוטלת המשימה להחדיר במטופל את התשוקה לצמוח מתוך סקרנות, רצון, תאווה לחיים, אכפתיות, נאמנות וכל אחד מאין ספור המאפיינים העושים אותנו בני אדם שלמים. לא, כל שעלי לעשות הוא לזהות את המכשולים ולהסירם. כל השאר יבוא מאליו, מונע על ידי כוחות המימוש העצמי הטמונים במטופל עצמו". הציטוט הזה מאת יאלום ילווה אותי לאורכו של כל המאמר הזה, מכיוון שיש בו תמצית מדויקת בעיני של עבודת הפסיכולוג.

טיפול פסיכולוגי והגשמה עצמית

טיפול פסיכולוגי והמכשול התעסוקתי

קיימים סוגים שונים של חסימות ומכשולים פסיכולוגיים בדרכו של אדם בוגר, צעיר בדרך כלל, למימוש עצמי. בעיקר מדובר בתחום של זהות מקצועית ורומנטית. צעירים רבים קורסים תחת נטל הציפיות של דור ההורים מהם. כך למשל בתחום התעסוקתי, האם להמשיך את המורשת התעסוקתית של ההורים או לממש את המשאלות הכמוסות והלא ממומשות של ההורים. כך גם למשל בתחום הרומנטי, האם להתחתן מהר, להביא ילדים, להקים משפחה, או ללכת ללמוד מקצוע, להתבסס כלכלית, להתגבש מבחינת הזהות ולממש את עצמי קודם לכן?

טיפול פסיכולוגי והמכשול הרומנטי

רבים מאוד מבין המטופלים עוסקים בשאלות של זהות מינית ורומנטית ובודקים היכן הם ממוקמים על הרצף שבין בדידות מזהרת ובין עומס משפחתי [נשוי + 3 למשל]. הסטטוס החברתי שלהם מעסיק אותם לאין ערוך. הגיל הביולוגי והשעון הביולוגי אל מול חיי הרווקות והמימוש הזוגי. מטען הציפיות של ההורים והמשפחה, המופעל בחגים ובארוחות יום שישי, אל מול הרצון למימוש עצמי שונה במהותו. המתח שבים עצמאות מינית ורומנטית, מול המחוייבות למסורת המשפחתית, העדתית, הדתית וכד'.

הכוחות העוזרים לטיפול הפסיכולוגי

אלו הם הכוחות העוזרים לטיפול הפסיכולוגי: "סקרנות, רצון, תאווה לחיים, אכפתיות, נאמנות", כפי שמונה זאת יאלום. אלו הם כוחות הנפש שנושא איתו המטופל לכל אשר ילך. אלו הם הכוחות שכל אחד ואחת מאיתנו נוצרים בליבנו. אלו הם כוחות של צמיחה וגדילה, נביעה של הכוח היוצר של הקיום האנושי.

***המאמר אינו פרי עטה של תמר טלמור כהן

לייעוץ צלצלו אליי – תמר טלמור כהן:
054-5637073