הגוף זוכר הכל

הגוף סופג הכל, מצולק, מסופק, זוכר הכל. דרך הגוף וטיפול פסיכולוגי לגוף, ניתן להגיע למצב נפשי של שלמות. טיפול פסיכולוגי לגוף, פירושו קבלת טיפול גופני או עשייה ספורטיבית על בסיס קבוע, במקום וזמן קבועים כמו אימון כושר, חוג ריצה, יוגה, משחקי כדור בפארק או מסאז' קבוע. ליצחק לאור יש ספר שירה ושיר שנקרא: "רק הגוף זוכר", (הוצאת אדם, 1985), וזהו השיר:

רק הגוף זוכר

ורק הגוף זוכר את המעט שייזכר
מתגעגע למנוחה המרוסקת. גוף גוף
כמו דג על חוף הים בחול עוד מעט
כבר לא יכול יותר אבל עכשיו המפגר הזה
עוד מפרפר. הדיבור הכי עמוק שלו
זה לפרפר. לפרפר

את המעט. חיבוק עוטף אחד וחום
השדיים הרך וטעם הרוק המלחך
וחדירה אחת לתוך ליבה חמה לחה
והפרפור הזה הגס כמעט בניסיון עילג
לשחזר. שקט שקט, הגוף עכשיו זוכר

מחפש מנוחה אבודה תנוחה אחת שבה
יירגע. מתגעגע הגולה כמעט משתגע מחפש
כמו אנטנה קול אחד מתוך מיליון קולות. חירש
אילם עיוור חרמן פשרן ותרן אבל זוכר
זוכר

חשבון הנפש של תאי הגוף

על פי לאור, הגוף זוכר את לילות הבדידות והתאווה, הסביאה, השתיה והקיא שאחריה. הגוף "מתגעגע למנוחה המרוסקת", וגם "מחפש מנוחה אבודה תנוחה אחת שבה / יירגע". הגוף הוא ראי לנפש ומצבו הגופני של אדם מבטא גם את מצבו הרגשי. תאי הגוף זוכרים הכל. כל מאמן כושר מדקלם את האמת הזו, כל דיאטנית, כל מעסה, כל מטפל בגוף.

השתיקה מספרת לנו אמת עמוקה יותר מכל דיבור

הנה ציטוט פוליטי ופואטי של לאור: "אנו נולדים לתוך לשון נכפית עלינו, למערכות אידיאולוגיות נכפות עלינו, למערכות יחסים נכפות עלינו. במלים אחרות, אנו נולדים לתוך מערכת סימבולית נתונה… אם יש בכלל משהו שיכול לחדור מבעד למערכת הסימבולית הנתונה, זוהי האמנות והשירה, אם באמצעות המצאה לשונית, אם בשתיקה במקום בו הדיבור משקר ואם באחת מאינספור אפשרויות העומדות לרשות האמן." האמנות והשירה מצליחות לחדור מבעד לשכבה הדקה של התרבות, הנימוס, הפוליטי, הציבורי. כל מערכות הסמלים שבתוכן אנו מתפקדים, מערכת הבניית המציאות שלנו. השתיקה מספרת לנו אמת עמוקה יותר מכל דיבור. הגוף מספר לנו אמת עמוקה יותר מכל הסבר נפשי.

 

טיפול פסיכולוגי לגוף

טיפול פסיכולוגי לגוף פירושו בעיני לוותר על הדיבור ולצאת לפארק להליכה קבועה. כמה חבל שאי אפשר לקבל טיפול פסיכולוגי לגוף. בלי שפה, מילים, דיבורים, תובנות, יחסי העברה, מערכת יחסים. רק להתרכז בגוף: שיעור יוגה טוב, הליכה בים, נסיעה באופניים, משחק כדורסל, מסאג' טוב. הייתי שמחה לעבור אנליזה ומטאמורפוזה גופנית רק בעקבות טיפול פסיכולוגי לגוף. משם קצרה הדרך לשלווה סטואית, נירוואנה רוחנית, שקט רגשי, תחושה של השלמה וקבלת הקיים באשר הוא. בילוי של יום כייף בספא, שהופך לטיפול שבועי קבוע, יכול להיות דרך מעולה להתמודדות עם מצוקות קיומיות, נפשיות ורגשיות.

לחשוב הפוך על טיפול פסיכולוגי

אני מציעה לרגע לחשוב הפוך על טיפול פסיכולוגי. לוותר על הפורמט הידוע של שיחות, ולבחור בפורמט גופני של פעילות ספורטיבית קבועה, תזונה, תרגילי נשימה ומגוון רחב של טיפולי גוף -כבסיס לשיפור מצב נפשי. מכר שלי התמודד פעם עם קשיי דיאטה, והמטפל שלו אמר לו שבעיניו מצב של השמנה הוא סימפטום למצב נפשי, ושעד שהוא לא יגיע לאיזון פנימי ויפתור את סערת נפשו, הוא לא ירזה. אותו מטפל גם לא האמין בטיפול התנהגותי (CBT). כלומר הנחת היסוד של הפסיכולוג הקלאסי, היא שהגוף מייצר סימפטומים למצב נפשי ושרק טיפול במצב הנפשי, יאפשר פריצת דרך משמעותית בתחום הגופני. אני מציעה לחשוב הפוך.

לפגישת ייעוץ צלצלו לתמר טלמור כהן:
054-5637073

לחשוב הפוך על טיפול פסיכולוגי לנפש חולה בגוף חולה

לרגע קט בואו נחשוב הפוך. כאב ראש והתקררות, יכולים לנבוע ממצב של לחץ כרוני. מצב גופני שכזה, יכול להתפתח בהמשך הדרך לעיכוב גדילה, דלקות זיהומיות, דכאון, נשירת שיער, מחלות לב, שיבוש בלוטת התריס, השמנה, תפקוד מיני לקוי ומה לא? אני לא רופאה. מדובר בהנחת יסוד שלי ותו לא. אבל דבר אחד ברור לי לחלוטין מנסיון החיים המצטבר שלי, שחייבים לעצור את המירוץ. אסור לוותר על הפסקות בעבודה, חייבים להתעקש על תחביב, עיסוי, חופשה, צימר. חייבים לשבור את השגרה. לתחזק חברויות, להקשיב למוזיקה, לצאת לטבע, לצחוק, לחבק. את ההנאה הנפשית שאנו מפיקים מפעילויות שכאלו, אני מכנה טיפול פסיכולוגי לגוף.

טיפול פסיכולוגי לגוף במצבי דחק

זה נכון בעיקר במצב של מתח נפשי גבוה, לחץ בעבודה, קצב חיים מואץ, גירושים, לחצי יומיום, מחלה, מוות או פציעה אנושה של קרוב משפחה – כל אלה יוצרים מתח וטיפול פסיכולוגי לגוף יכול בהחלט לפתור את אותם מצבי דחק.

טיפול פסיכולוגי גוף-נפש

הקשר שבין גוף ונפש אינו מובן עד תום. הפילוסוף רנה דקארט עסק בפרדוקס הגוף והנפש, ושאל האם כולנו מודעים לסביבה שלנו באותו האופן? האם כולנו רואים את אותו הים, הנחל, ההר? אין דרך אמפירית לענות על כך תשובה, כי כל אדם יענה עליה רק דרך חושיו ועיניו. טיפול פסיכולוגי גוף-נפש מניח הנחת יסוד שהשניים קשורים זה לזה. כל מחלה או סימפטום גופני שיטחי כמו פריחה, פצעונים, שיעול, הם גם ביטוי למצב נפשי. קיימת עלייה מובהקת בתלונות על מחלות ועל מכאובי גוף שונים במהלך ולאחר אירועים נפשיים טראומטיים.

הגוף ניתן למדידה – הנפש לא

לפי דקארט, הנפש היא זו שחושבת על הגוף, אודותיו, אבל היא קיימת גם בלעדיו ומחוץ לו. לגוף יש צורה, גובה, נפח ומשקל. לנפש לא. הם שונים זה מזה. בביתה של אימי יש משקוף מעץ ועליו מסומנים כל הגבהים של כל הנכדים בכל הגילאים שלהם. ציר אנכי של סימונים בעטים שונים, בצבעים שונים, משנים רבות של גדילה וצמיחה. שבט משפחתי שלם שניתן לכימות, אומדן, מדידה והשוואה. מי יכול לאמוד את כמות המשמעות הרגשית, הסימבולית והסנטימנטלית המשוקעת וספוגה באותו משקוף עץ?

טיפול פסיכולוגי

נפש בריאה בגוף בריא – חלק ראשון

אני מציעה להניח לרגע את הנחות היסוד הפסיכולוגיות, ולתת דרור למחשבה ההפוכה, של נפש בריאה בגוף בריא, של טיפול גופני המאפשר איזון נפשי, של עיסוק בגוף המאפשר להגיע להשלמה רגשית ונפשית עם האני, עם העצמי, עם הגדרות קיום וזהות עמוקות ביותר. הנחת היסוד היא ששמירה על בריאות הגוף היא תנאי הכרחי לשמירה על בריאות הנפש, לשמחה ואושר וסיפוק. נפש בריאה בגוף בריא ולהפך, גוף בריא בנפש בריאה. טיפוח הנפש מול החובה לעסוק בפעילות גופנית ולשמור על תזונה נכונה. הכל נכון והכל מתחבר. כל כך נכון וכל כך מתחבר.

נפש בריאה בגוף בריא – חלק שני

גוף ונפש משפיעים זה על זה באופן הדדי. הגוף והנפש עובדים יחדיו, וכשהאחד סובל מהשפעות שליליות גם האחר סובל. כל פעם שהגוף זקוק לאיזון – גם הנפש זקוקה לרגיעה. תחזוקה ושמירת הגוף באמצעות תזונה וכושר, מתחזקת גם את המצב הנפשי, מצב הרוח ותחושת האושר. חשוב להרגיע את הגוף ולספק לו את האיזון הדרוש לו.

סוגים שונים של טיפול פסיכולוגי לגוף

קיימות דרכים רבות לשמירה על הגוף והנפש. טיפול פסיכולוגי לגוף יכול להיות למשל יוגה, ארומתרפיה, שינה, תרגילי נשימות עמוקות, מדיטציה, אכילה, כתיבה [זו פעולה גופנית!], נגינה [כנ"ל], דיקור סיני, רפלקסולוגיה, חדר כושר. כל אחת מהאופציות הללו היא עולם ומלואו, ומכילה אפשרויות למתחילים, מתקדמים ומיטיבי לכת. אין סוף לרשימת הטיפולים השונים הנכללים תחת ההגדרה של טיפול פסיכולוגי לגוף.

הגוף חשוב מכדי לתת לו ליפול

לא פעם אנו שומעים על אנשים שהגיעו למצבי קריסה בגלל עומס ולחץ ביומיום שלהם. כל אחד יכול להגיע למצב כזה. חייבים לחשוב על טיפול פסיכולוגי לגוף, כחלק מהגישה הפסיכותרפית של טיפול נפשי. הגוף חשוב מכדי לתת לו ליפול ולחלוף עם הרוח.

טיפול פסיכולוגי לגוף

טיפול פסיכולוגי לרקמות העמוקות של הגוף

אני משתמשת כאן במונח "טיפול פסיכולוגי" בהשאלה, כמו למשל בשימוש שלנו במונח "משחק כדורגל", או "לשתות משהו". זהו שימוש בהשאלה מורחבת של המשמעות המקורית של המונח. כל מה שניתן באמצעותו לתרום למצבנו הנפשי, דרך הנסיון לשפר את מצבנו הגופני. הגוף שלנו מורכב מעשרות טריליוני תאים. כחמישים מיליון תאים מתים כל יום, שיער, ציפרניים, עור מתקלף, תאי מוח ותאים באיברים הפנימיים שלנו. הגוף מסלק כל הזמן פסולת של תאי חלבון שסיימו את תפקידם, רעלים ותאים אחרים שמסכנים אותו ועלולים להזיק לו. הכימיה של הגוף, חוסר האיזון שבו, רמת הרעילות בו ומצבו ההורמונלי – יכולים להשפיע על מצבנו הנפשי יותר מטיפול פסיכולוגי קלאסי.

הגוף מגונן על הנפש

פעמים רבות הגוף מגונן על הנפש. יש מערכת גומלין בין הגוף לנפש. אין לי ספק בכך, אבל היא חמקמקה ואינה ניתנת לזיהוי מלא. הרפייה של מתח גופני, יכולה לאפשר הרפיה נפשית. הקשבה לגוף היא גם הקשבה לנפש. לפעמים אדם חולה נראה כלפי חוץ מתפקד ומסתגל, אבל גופו מצביע על מצב של דחק ומתח. האנרגיה המודחקת הזו תתפרץ מתישהו. הגוף מגונן עלינו במצבים של פחד, מתח, חרדה, עומס ריגשי. פתאום אנחנו מתכווצים [למשל], או חווים דופק מואץ.

מצב פסיכוסומטי כביטוי למצוקה נפשית

מהו אותו מרכיב פסיכוסומטי של מחלות? זהו מרכיב נפשי שכל חולה נושא איתו ושמבדיל לפעמים בין היכולת להתמודד עם מחלה ובין האפשרות שהיא תכריע את החולה לעד. מחקרים מוכיחים למשל שיש קשר בין בדידות למחלות לב. יחסי גוף ונפש מורכבים ואניגמטים. יחד עם זאת, טיפול פסיכולוגי של הגוף, יכול לגעת במצוקות כמו דיכאון, עומס רגשי, בעיות בשינה, אובדן, סוכרת וכאב פיזי. תשומת הלב שך טיפול פסיכולוגי לגוף, תופנה במקרים שכאלה למצבו הגופני של המטופל, לתחושות הגופניות שלו, לנשימה, לפצעים ולכאבים פיזיים.

ריקוד וספורט כביטוי לרוח האנושית

אמנות הריקוד בדרגות המקצועיות הגבוהות שלה, היא בעיני ביטוי גבוה ביותר של הרוח האנושית, ושל מה שהצעתי כאן כטיפול פסיכולוגי לגוף. המאמץ הגופני הקשה ביותר מתגלם אצל רקדן, המצליח לבטא את פסגות האנושיות של רוך ועדינות, ושל מנעד רגשות שלם, באמצעות עבודת הגוף בלבד. בלי מילים. הדבר נכון גם לגבי ספורטאי צמרת, שברגעי האמת של תחרויות ספורט, מאמץ את הגוף לשיאים על אנושיים ולמאמץ גופני ממושך. והכל בלי מילים. האם פירוש הדבר שהרקדן והספורטאי אינם זקוקים לטיפול פסיכולוגי רגיל, כזה המבוסס על שיחות, דיאלוג בזמן ובמקום קבוע בין מטפל ומטופל? כמובן שלא. כמובן שכל אחד יכול להיתרם מהפורמט הקלאסי של טיפול פסיכולוגי. אבל נדמה שגם באמצעות עבודה גופנית, ניתן להקל על מצוקות נפשיות.

הדיבור הכי עמוק זה לפרפר

הצעתי כאן מחשבה קצת אחרת, חמקמקה. איני באה לבטל את הפורמט הטיפולי הקיים, רק להציע דרך חשיבה שונה ונוספת לגישה הפסיכותרפויטית. נדמה לי שהעיסוק המילולי של הטיפול הפסיכולוגי הרגיל עלול להחמיץ את המציאות השלמה של המטופל, אם לא רואים אותו כמכלול של גוף ונפש. מקשה אחת שאין להפרידה. לא פעם, סכין המנתחים של הפסיכולוג מתעלמת לחלוטין מעויתות הגוף המפרפר וצועק את כאביו, צרכיו ורצונותיו הלא מודעים. כלי הקיבול של הנפש זקוק בעיני להתייחסות טיפולית רחבה יותר. נחזור לשיר של יצחק לאור, לבית הראשון שלו:
"ורק הגוף זוכר את המעט שייזכר
מתגעגע למנוחה המרוסקת. גוף גוף
כמו דג על חוף הים בחול עוד מעט
כבר לא יכול יותר אבל עכשיו המפגר הזה
עוד מפרפר. הדיבור הכי עמוק שלו
זה לפרפר. לפרפר"
הצעתי כאן מחשבה קצת אחרת. כמו למשל אצל דג שנלכד בחכה או ברשת. "הדיבור הכי עמוק שלו זה לפרפר. לפרפר". לכאוב את מצוקתו רק דרך הגוף והתנועה של הגוף. בלי מילים. בכלל בלי מילים.

 

צלצלו אליי עוד היום, ואשמח לסייע לכם
תמר טלמור כהן:
054-5637073