למי לא מתאים טיפול פסיכולוגי?

שאלה טובה. טיפול פסיכולוגי אינו מתאים לכל מי שחי בשלום עם עצמו או לכל מי שאינו מוכן להודות בינו ובין עצמו שחסר לו משהו בחיים ושהוא לא שלם עם האופן שבו הוא חי את חייו כרגע. עצם המוכנות להודות במצב קיומי שאינו מושלם, בתסכול קיומי שאינו זוכה לסיפוק ולמענה – הוא כבר חמישים אחוז מההצלחה שבטיפול הפסיכולוגי העתידי. עצם המוכנות לדון באופן מילולי בחוויית יסוד קיומית שמציקה, בחוסר מימוש או בקושי קיומי, מהווה כבר חצי הדרך להצלחה בטיפול הפסיכולוגי העתידי.

סבלנות ואורך רוח בטיפול הפסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי אינו מתאים לכל מי שאין לו כוח או סבלנות להיכנס ולצלול עמוק פנימה לתוך תהליך ארוך שמי ישורנו ומי ידע מה סופו? בדרך כלל, טיפול פסיכולוגי אינו קצר מועד ואינו נותן מענה מיידי ועכשיו ולקושי נפשי מצטבר. מדובר בתהליך ארוך של לפחות כמה חודשים או שנים. לא מדובר בטיפול נקודתי ומיידי שמצליח לייצר הקלה משמעותית מיידית. טיפול פסיכולוגי דורש אם כן התמדה ואורך רוח ולא תמיד אלו התכונות הדרושות כדי לפתור בעיה כלשהי, גם אם מדובר בבעיה מתחום חיי הנפש.

מוכנות ריגשית לטיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי אינו מתאים לכל מי שאין מוכנות ריגשית ורצון להיכנס לתוך מערכת יחסים חדשה. לב העיניין בטיפול הפסיכולוגי הוא מערכת היחסים הנוצרת בין המטפל והמטופל. בתוך מערכת היחסים הזו נוצרת גם התובנה הטיפולית של המטופל. מרכיביה של מערכת יחסים זו, הם לב ליבה של ההצלחה של המטופל להגיע את מחוז חפצו: פתירת מתח פנימי, מימוש עצמי, תחושת מנוחה ונחלה, רגיעה נפשית, תחושת מלאות, סיפוק רגשי, תחושת מיצוי, הגדרת זהות אישית ומקצועית.

רצון ובחירה בטיפול פסיכולוגי

בעיקרון טיפול פסיכולוגי לא מתאים למי שלא רוצה בכך ולא מעוניין בזה וגם לכל מי שיש לו מישהו אחר [הורה, בן זוג] שרוצה את זה בשבילו. זה צריך לבוא מתוך רצון ומתוך בחירה. זה לא יכול לבוא אחרת. לכאורה כל אחד יכול להנות מטיפול פסיכולוגי, אבל בתנאי שהוא בחר בזה מרצונו שלו ולא הגיע לקליניקה של הפסיכולוג מתוך לחץ סביבתי, חברתי או משפחתי. הבחירה החופשית והאמונה בכוחו של הטיפול הפסיכולוגי לשנות את מצבו הקיומי של המטופל – היא לב העיניין.

שאול המלך וטיפול פסיכולוגי

פעמים רבות מסתבר גם שקיים קושי נפשי או ריגשי בתשתית הנפש של המטופל – מתחת לפני השטח, בעוד שלמעלה על פני השטח קיים קושי התנהגותי או רפואי. כלומר, מתחת לבעיה חיצונית ושיטחית [לכאורה] כלשהי, כמו השמנה, בדידות, טראומה, חוסר מימוש מקצועי וכד', נמצא וטמון עמוק מתחתיו קושי רגשי ונפשי שאינו מפוענח ושאין בינו ובין פני השטח ולא כלום. החיבור והאיחוי שבין השניים במהלך הטיפול הפסיכולוגי הוא זה שמביא למזור. קצת בדומה לסיפור של שאול המלך שבא לחפש אתונות ומצא מלוכה, גם כאן בטיפול הפסיכולוגי, פעמים רבות המטופל מגיע עם מצוקה חיצונית ושיטחית מסויימת, וחוזר הביתה עם תובנה אחרת, עמוקה יותר ומרגשת יותר לגבי חייו ונפשו.

סרטי מסע וטיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי דומה פעמים רבות למסע ארוך. טיול שמתחיל במפגש הראשון ומסתיים במפגש האחרון, ובתווך שבין שני המפגשים הללו נמתחת שרשרת אירועים מיוחדת במינה. בדרך כלל היציאה למסע מלווה ברצון למצא משהו אחד, ובמהלך הדרך אנחנו מבינים שלא נמצא את מה שחיפשנו, אלא נמצא משהו אחר לחלוטין, שונה לחלוטין והרבה יותר חשוב ממנו. קצת בדומה לסרטי מסע שבהם הגיבור יוצא לחפש שדבר מה, אינו מוצא אותו, אבל מוצא משהו אחר לגמרי ומגלה על עצמו משהו עמוק יותר. המטופל במהלך טיפול פסיכולוגי, כמו גם הגיבור במהלך סרט מסע, עוברים תהליך של התבגרות, התפכחות וגילוי עצמי.

למי כן מתאים טיפול פסיכולוגי?

כנראה שטיפול פסיכולוגי מתאים לכל מי שיש לו כוח וחשק ומוכנות ריגשית להיכנס לעובי הקורה ולחפש ולהבין את הקושי הקיומי המרכזי שאיתו הוא מתמודד בחייו, בדרכו למימוש עצמי ולהצלחה אישית, כפי שהוא מגדיר אותה ולא כפי שאחרים מגדירים אותה למענו. צריך גם להיות מוכן נפשית להיכנס לתוך מערכת יחסים חדשה עם המטפל, מלאה במהמורות, מורדות ועליות. ממש כמו בחיים.

אסטרטגיה וטאקטיקה בבחירת טיפול פסיכולוגי

במובן מסויים, ההחלטה על טיפול פסיכולוגי היא החלטה אסטרטגית, בדומה להחלטה על לימודים גבוהים, מעבר דירה, נישואים, גירושים או בחירת מקצוע. זו אינה החלטה קלילה וסתמית, רגעית או חד מימדית, ובטח שלא החלטה טאקטית. החלק הטאקטי של ההחלטה הוא בבחירת המטפל: פסיכולוג או לא, גבר או אשה, צעיר או מבוגר, קרוב לבית או בלי לתת משקל למיקום טיפול יחידני או קבוצתי? אלו הם כבר הנגזרות הטאקטיות של ההחלטה המעמעותית והרת הגורל והאסטרטגית כאמור של בחירה בטיפול פסיכולוגי.

 

לקביעת פגישת ייעוץ צלצלו אליי – תמר טלמור כהן:
054-5637073