הקשר של הפסיכולוג עם המטופל

מה עוד לא נאמר על הנושא של אינטימיות שבטיפול פסיכולוגי? אותו קשר אינטימי הנרקם בין הפסיכולוג ובין המטופל, מפחיד מאוד מצדו של המטופל, מכיוון שהוא מרפרר לקשריו אינטימיים בחייו האישיים עם הקרובים לו ביותר: בני זוג, בני משפחה, אהובים ואוהבים.

הפחד מפני אינטימיות

יש הפוחדים מפני אינטימיות מכיוון שאינם מאמינים ש"מגיע להם לקבל" ממישהו אחר. מעבר לקושי שבקבלה, יש גם את הקושי שבנתינה, העומד לא פעם במרכז הטיפול הפסיכולוגי. הקושי להיחשף קיים גם הוא, כמו גם הפחד מניצול, משליטה, מנטישה ועוד. שלא לדבר על מטופלים פוסט טראומטיים, שחוו יחסי מרות או ניצול בעברם, אובדן אמון או קורבן לפשע פלילי.

על האינטימיות שבטיפול פסיכולוגי

 

החומרים שמהם עשוי הטיפול הפסיכולוגי

כל התכנים הללו ועוד רבים אחרים, עולים במהלך הטיפול הפסיכולוגי. אלו הם החומרים שמהם עשוי הטיפול הפסיכולוגי. כל מגע בחומר החשוף הזה, שורף ומכאיב ומסוכן למטופל. נדרשת כאן בניה של אמון, של קשב, של האזנה נטולת שיפוטיות, של הכלה אינסופית. דבר שכזה מתאפשר רק בזכות המרחב האינטימי המגונן שיוצר הפסיכולוג עבור המטופל.

הקשר האינטימי הוא המרכיב החשוב ביותר בטיפול הפסיכולוגי

זוהי בדיוק הסיבה לכך שהקשר האינטימי הוא המרכיב החשוב ביותר בטיפול הפסיכולוגי. יש להעניק תשומת לב רבה לכל נימה בהתייחסות שבין הפסיכולוג למטופל. הצלחת הקשר הזה, היא הכלי הטיפולי החזק ביותר. המטופל "יקח" את ההצלחה הזו לחייו האישיים. החוויה החיובית הזו תלווה אותו בעתיד, בקשריו האינטימיים החדשים.

מרכיבי הקשר האינטימי

תמיכה ויחס חיובי הם מרכיבי הליבה להיווצרותו של קשר אינטימי עוצמתי ובעל משמעות. מטופלים רבים לא יזכרו את התובנות, המחשבות, השיקופים ושאר החוויות של הטיפול הפסיכולוגי. אבל הם כן יזכרו את התמיכה של הפסיכולוג בהם, את היחס החם המכיל והאוהד שלו כלפיהם.

חיזוק חיובי במהלך הטיפול הפסיכולוגי

זוהי גם הסיבה שחשוב שהפסיכולוג יביע את דעתו החיובית על כל דבר שאכן ניתן לחזק באמת ובתמים. לא מדובר בחיזוק חיובי סתמי או במחמאה ריקה מתוכן אמיתי. יש להישען כמובן על משהו כן אמיתי אצל המטופל.

***המאמר אינו פרי עטה של תמר טלמור כהן

לייעוץ צלצלו:
054-5637073