שימוש בטקסטים ספרותיים בטיפול ביבליותרפי מתרחש כשאנחנו קוראים יצירה ספרותית ומחליטים הביא אותה לטיפול. על פי רוב אנחנו באופן טבעי ובלתי מודע מפרשים וממלאים בדמיוננו את הפערים והאלמנטים החסרים בטקסט. על בסיס הבנה זו נעשה שימוש בטקסטים בטיפול ביבליותרפי. אנחנו משליכים מעולמנו הפנימי על המסופר בסיפור, מזדהים עם הדמויות, ומתמלאים חמלה, כעס, עצב או שמחה נוכח מעשיהם וההתרחשויות העוברות עליהם.

 

ביבליותרפיה והטקסט הספרותי

בטיפול ביבליותרפי נעשה שימוש בטקסט ספרותי בעיקר מכיוון שהוא ממוקם במרחב ביניים. הטקסט הספרותי מעצם טבעו, שייך לאזור היצירה, ולמרחב הביניים שבין מציאות ודמיון, בין עולם סובייקטיבי ואובייקטיבי, בין העולם הפנימי למציאות. הטקסט הספרותי לא נשמע לחוקיות של המציאות החיצונית. הוא אמנם שואב ממנו חומרים, אבל לא נענה לחוקי המציאות. מכיוון שזה טבעו של הטקסט הספרותי, הוא מאפשר למטופל לגעת ולהשתהות עם מקום מורכב, רב רובדי ולא חד מימדי, של הנפש. כשהביבליותרפיסט מביא טקסט ספרותי, הוא מאפשר למטופל לנוע מהמציאות למקום רחב יותר, לחפש ולגלות הבנה יותר מורכבת שלו.

 

קירבה מתוך מרחק

מימוש זה של העולם המיוצג בטקסט הספרותי באמצעות עולמנו הפנימי, מאפשר למטופל בטיפול הביבליותרפי להיות במגע עם עולמו בדרך לא מאיימת. כך, דרך ההרחקה ממציאות החיים שהטקסט מאפשר, יכול המטופל לפגוש את עולמו הפנימי ולהתקרב אליו ממקום חדש, רחוק ורחב יותר. המטופל יכול לחוות את אותה עוצמת רגשות מוכרת, במסגרת סיפור המעשה המרוחק מהכאן ועכשיו של מציאות חייו, ואז ממקום בטוח זה, להשיג תובנה לגבי עצמו. נוצרת קירבה מתוך מרחק.

 

הטקסט הספרותי כפירוש

השימוש טקסט הספרותי במהלך טיפול ביבליותרפי, יכול הרבה פעמים לשמש כמו פירוש בטיפול הפסיכולוגי הרגיל או בטיפול הפסיכותרפויטי. אבל זהו סוג אחר של פירוש. כדי להבין את זה צריך תחילה להבין מהו פירוש?

טקסט ספרותי בטיפול בבליותרפי

 

מהו פירוש?

פירוש זה כשהמטפל עושה איזשהו חיבור וקישור בין דברים שעד כה לא היו מודעים למטופל. לדוגמא, המטפל יכול להתייחס לריב של המטופל עם הבוס שלו, כשהמטופל בא עצבני מהעבודה. המטפל יכול לומר על זה משהו בהקשר של יחסו של המטופל לסמכות ולדמויות כוחניות, כגון אב.

 

דוגמא לפירוש בטיפול ביבליותרפי

כשמטפל בביבליותרפיה מביא ביוזמתו לתוך הטיפול, טקסט ספרותי, סיפור או שיר, אז הטקסט נוגע בתימה לא מודעת שעלתה מתוך הדברים של המטופל, ילד במקרה הזה. לדוגמא, סיפור הילדים "ויהי ערב", של פניה ברגשטיין (בהוצאת הקיבוץ המאוחד), הוא סיפור שיש בו התמודדות עם דמות סמכותית. הילדה שמאוד רוצה להתחבר עם האפרוחים והאבא שלה שממשמע אותה ולא רואה אותה. זה טקסט שניתן להביא למטופל שעסוק ביחסיו עם דמויות סמכותיות.

 

מקור הפירוש בטיפול ביבליותרפי

פעמים רבות מטופל מביא ביוזמתו טקסטים ספרותיים לתוך הטיפול. בדרך כלל זה נעשה כדי להבהיר משהו על עצמו. לפעמים הם נזכרים בטקסט שכזה בספונטניות. הציטוט מתוך יצירה ספרותית, קשורה לתוכן השיחה שקדמה לה. הפירוש לא צריך לבוא מהמטפל. יש לזה ערך טיפולי רב יותר אם הפירוש מגיע מהמטופל בעצמו, "מבפנים", ולא מהמטפל, כלומר "מבחוץ".

רוצים לקבל פרטים נוספים על טיפול ביבליותרפי? צלצלו לתמר טלמור כהן:
054-5637073

טקסט כפירוש

טקסט לעומת פירוש פסיכולוגי קלאסי, יכול לאפשר מצע רחב יותר ופחות סוגר להתייחסות, אך היתרון של פירוש קלאסי הוא במיקוד ובדיוק. ביבליותרפיה הפירוש שהמטפל נותן למטופל הוא רק אופציה אחת מיני רבות. אם נחזור לדוגמא של הריב עם הבוס, הרי שהפירוש לגבי קושי שעולה אצל המטופל ביחסיו עם מקור סמכות, יכול להיות סגור ומוגבל. ייתכן והריב עם הבוס יושב אצל המטופל על מקומות אחרים ומגוונים יותר. הפירוש במקרה כזה מצמצם וסוגר, בעיקר אם המטפל לא זהיר וסמכותני מדי.

 

הטקסט הספרותי כמגרש משחקים

מעבר לשימוש של הטקסט הספרותי כפירוש, הטקסט משמש גם כמצע וכמגרש משחקים. הטקסט יכול לאפשר למטופל להמשיך ולחשוב, ולהבין דברים, לחפש ולגלות מעבר לתימה הספציפית שהמטפל התכוון אליה ושם עליה זרקור.

 כתיבה כחלק מהטיפול הבבליותרפי

ביבליותרפיה ופרוזה

הפרוזה מאפשרת מגע עם רצף ונרטיב של סיפור חיים. ליותר אנשים קל להתחבר לפרוזה כי היא יותר נגישה ומובנת. לכל מטופל יש סיפור חיים והוא מבין מה זה גיבור שמתמודד עם מטרה וקושי וקונפליקט. קל יותר להתחבר לסיפור אהבה שיש בה קושי מסויים, מאבק ותחרות עם דמות אחרת. כך גם כשמדובר בגידור שמבקש לממש את עצמו ומצליח או נכשל. כאמור, המטפל בביבליותרפיה מקשיב לתימות שמעסיקות את המטופל ומביא לטיפול טקסטים רלוונטים.

 

ביבליותרפיה ושירה

שירה נוגעת במצב רוח ובאיזור רגשי מופשט. בקריאת שירה, יכול המטופל למצוא בה ביטוי לרגש שהוא לא מצא לו את המילים. לעיתים בקריאת מילות שיר אנחנו מתרגשים ומוצאים סוף סוף מילים לתחושה חמקמקה שחשנו בנימי נפשנו הדקים. שירה היא פחות ליניארית, פחות נוגעת ברצף של עבר-הווה-עתיד. שירה מאפשרת גישה לאיזורים רגשיים, חווייתיים ומעורפלים של הנפש.

 הספרות כחלק מהביבליותרפיה

ביבליותרפיה וטיפול קבוצתי

בטיפול קבוצתי המטפל נענה לתימה מרכזית שמעסיקה את הקבוצה. אבל הקבוצה מורכבת מהרבה פרטים וכל מטופל יכול לקחת את הטקסט ולהמשיך "לשחק" איתו, להמשיך אותו למקומות אחרים, להתחבר אליו ממקום אחר ולחקור ולגעת בעצמו דרך הטקסט. בדומה לצפייה בסרט קולנוע, שבו כל צופה מתחבר לחלק אחר של הסרט. הטקסט הספרותי יכול להיות פירוש פתוח ולא סגור, כזה שאינו נותר באמירה חד משמעית, אלא מאפשר יצירה, צמיחה והמשך גילוי וחקירה של המטופל את עצמו.

 

לפרטים נוספים ולשאלות צלצלו אליי כבר עכשיו:
054-5637073